اهمیت تعیین اندیس باند

اهمیت تعیین اندیس باند

یکی از مهمترین و اساسی ترین ابزارهای موجود در طراحی فلوشیت مراحل خردایش   ( سنگ شکنی و آسیا کردن) مطالعه ی اندیس باند و اندیس سایندگی است. با بررسی اندیس کار باند می توان انرژی لازم در مرحله سنگ شکنی و آسیا کردن را تا حدود زیادی پیش بینی کرد. در واقع قابلیت خردایش سنگ شکنی و آسیا کردن ، بیان کننده ی بسیاری از پارامترهای مکانیکی مواد از جمله سختی، الاستیسیته، مقاومت و تخلخل است و با ناهمگن شدن مواد پیچیدگی آن بیشتر می شود. همچنین ارزیابی بازدهی فرایندهای سنگ شکنی و آسیا کردن ، محاسبه ی مصرف بار خرد کننده، انرژی مصرفی و … نیز با کارایی اندیس باند قابل تعیین است. از آنجا که حجم نمونه ی مورد آزمایش، کم و هزینه ی انجام کار چندان بالا نیست، لذا می توان در مدت کوتاهی کانه های مختلفی را که در مراحل اولیه مغزه گیری به دست آورده اند، مورد آزمایش قرار داد. نتایج حاصل از چنین مطالعاتی در مراحل مقدماتی طراحی فلوشیت در آنالیز اقتصادی طرح بسیار مفید و باارزش است.
برای تعیین شکستگی، سختی نسبی و مقاومت در برابر سایندگی مواد، روش های آزمایشگاهی متعددی وجود دارد و لی بهترین روش، روش باند است و از آنجا که هر جسمی اندیس کار مشخصی دارد لذا می توان رابطه ای بین انرژی لازم برای خرد کردن و میزان خرد کردن به دست آورد. در اجرای این روش حتما باید از آسیای باند استفاده کرد که شرکت دانش فراوران تجهیز آراسته سازنده ی آسیای میله ای و گلوله ای باند است و شرکت دانش فراوران پژوه آراگستر توانایی انجام آزمایش های تعیین اندیس باند و قابلیت خردایش مواد مختلف معدنی را دارا می باشد.
تعیین قابلیت خردایش به روش آسیای گلوله ای باند:
در این روش برای تعیین اندیس کار وسایل زیر مورد نیاز است:
– آسیای گلوله ای باند استاندارد با سرعت گردش 70 دور در دقیقه
– گلوله های فولادی با مشخصات جدول ذیل:

تعداد گلولهقطر گلوله( اینچ)وزن تقریبی(گرم)
435/18730
6725/17197
101705
7175/02058
945/01440

– سری سرند استاندارد تیلور 6-200مش
– یک دستگاه شیکر سرندها که شرکت دانش فراوران تجهیز آراسته سازنده ی سرند لرزان آزمایشگاهی می باشد.

– 15 کیلوگرم نمونه

آزمایش های قابلیت خردایش با سرند کنترل 200مش انجام می شود، گلوله ها و 700 میلی لیتر از نمونه ی مورد نظر به داخل آسیا ریخته می شود. در سیکل اول آزمایش آسیا را به تعداد N1=100 دور کامل می چرخانند، در انتهای سیکل اول آزمایش، درپوش آسیا را باز می کنند و محتویات آن را به داخل یک ظرف می ریزند، گلوله ها را تمیز کرده و مجددا به داخل آسیا بر می گردانند. سپس مواد آسیا شده را به تدریج از سرند کنترل 200 مش عبور می دهند.وزن مواد عبور کرده از سرند را تعیین می کنند ( W1) و وزن خالص 200- مش را در یک دور گردش آسیا تعیین می کنند. بخش باقی مانده بر روی سرند مجددا به آسیا برگردانده می شود و کمبود آن با میزان 700 میلی لیتر اولیه با نمونه ی معرف جبران می شود. آزمایش ها را با انجام سیکل های متوالی تا دستیابی به حالت تعادل و به عبارتی تا آغاز مرحله ای که روند مزبور تغییر جهت دهد ادامه می دهند و میانگین سه سیکل آخر را تعیین می کنند و بر پایه ی آن قابلیت خردایش را به دست می آوردند:

که درآن:
Wi: اندیس کار kwh/st
Gi: قابلیت نرم شوندگی (دور g/ )
Pi: سرند کنترل( 200 مش)
F: d80 اولیه بار آسیا
P: d80 محصول نهایی
تعیین قابلیت خردایش به روش آسیای میله ای باند:
در این روش برای تعیین اندیس کار وسایل زیر مورد نیاز است:
– آسیای میله ای باند استاندارد
– گردش آسیا: 26 دور در دقیقه
– میله ها با مشخصات جدول ذیل:

تعداد میلهطول میله( اینچ)وزن تقریبی(گرم)
   
821 
275/1 
65/1 
  33380

*نمونه لازم است کاملا خشک باشد                                                                        

آزمایش برای بار درگردش 100 درصد تنظیم می شود و اگر میزان مواد ریزتر از سرند کنترل بیشتر از 50 درصد باشد، تعداد دور اول آسیا صفر لحاظ می شود .

بنابراین پس از پایان سیکل اول ، مشابه روش گلوله ای، وزن مواد ریزتر از 100 مش را محاسبه می کنند و بدین ترتیب وزن خالص تولید شده در سیکل اول را مشخص می کنند.

سرعت دوران آسیا در سیکل اول 30 دور در دقیقه است ، بدین ترتیب که ابتدا آسیا در وضعیت افقی 8 دور می چرخد سپس آن را به اندازه ی 5 درجه نسبت به افق پایین می آورند و در این وضعیت آسیا یک دور می چرخد و در خاتمه 5 درجه به سمت بالا منتقل می شود و در این وضعیت هم یک دور می چرخد. دلیل این امر توزیع یکنواخت مواد در داخل آسیا است.

ادامه ی آزمایش مشابه روش آسیا گلوله ای باند انجام می شود و اندیس باند از رابطه ی ذیل محاسبه می شود: